Inhoudstafel van Brug 106 ( december 2019)
Pamflet hiertegen van Christian Lazaridès Harrie Salman : “die Heilung Europas” Dr. Kris Gaublomme over inentingen Standpunt van de antroposofische artsen
* * * * * * * * * * * * * * * Beste Lezer,
Vrijheid is Slavernij Onwetendheid is Kracht
François De Wit
* * * * * * * * * * * * * * * De Antroposofische Vereniging en de E.U.
Via het ledenblad van de Antroposofische Vereniging in België (nr. 196) kwamen we te weten dat er in Brussel een congres over Europa zou doorgaan in augustus 2019. We konden er niet overkijken want de aankondiging op blz. 4 werd nog eens vergroot afgedrukt op blz. 18. Alhoewel in de tekst de culturele sfeer en de historische identiteit van Europa vernoemd worden, toch was die identiteit niet belangrijk genoeg om in de titel te worden opgenomen. Wel natuurlijk diversiteit, de moderne holle slogan, hol want hoe kan er diversiteit zijn als men er op uit is de verschillen tussen de volkeren en hun identiteiten te ontkennen ?
![]()
Maar dan zagen we het logo van deze conferentie verschijnen in het tijdschrift “Der Europäer” (nr 9/10 2019), in het editoriaal van Thomas Meyer waar hij de gemakzuchtige antroposofen op de korrel neemt die niet de moeite doen om zich te informeren over de Amerikaanse achtergronden van deze Europese Unie, en die nu hun wensdroom menen te kunnen realiseren, namelijk het spiritueel maken van dit politiek gedrocht, door een antroposofisch symbool in het midden van een katholiek symbool te plaatsen.
“ Gelegen tussen de gebouwen van het Europees Parlement en de Raad van Europa biedt de Kapel voor Europa een unieke ruimte voor ontmoeting, cultus en uitwisseling over de actuele Europese kwesties. Je vindt er leden van verschillende confessionele groepen en de ruimte dient als forum voor de interreligieuze dialoog op Europees niveau. De Kapel ontvangt een zeer divers publiek, religieus en niet-religieus, voor cultus, dialoog en bezinning over de gemeenschappelijke toekomst van Europa.”
Op dezelfde dag, 22 januari, werd in Aaken een verdrag gesloten tussen Duitsland en Frankrijk over de Frans-Duitse samenwerking en integratie, precies 56 jaar na het gelijkaardige verdrag van het Elysée (22 januari 1963) dat door het eerstgenoemde aangevuld wordt.
Onder de referenten zien we een persoon, tegenwoordig onmogelijk te ontlopen, een echte verbindingsman tussen pseudo-rozenkruisers, jezuïetisme en pseudo-antroposofie, we zullen hem onder punt 5 terugzien :
Citaat uit één van die boeken :
“Tegelijkertijd werd in Europa een nieuw spiritueel bewustzijn geboren, waarin geest en hart in harmonie gebracht worden, zoals dat tot uiting komt in de werken van geleerden als C.G. Jung, Teilhard de Chardin, Ivan Illich, politici als Dag Hammerskjold en Michail Gorbatsjov en spirituele leraars als Rudolf Steiner, de Oostenrijkse grondlegger van de antroposofie en Peter Deunov, de Bulgaarse stichter van de Witte Broederschap. Als hun inzichten kunnen doorbreken, dan zal de rol van Europa in de wereld een heel andere worden. Dit zou inderdaad het begin zijn van het belangrijkste hoofdstuk in de biografie van Europa.”
![]()
gepatroneerd door de Sociaal-wetenschappelijke Sectie van de Hogeschool voor Geesteswetenschap (de Antroposofische Vereniging), om als het ware deze Ode aan de Vreugde af te ronden en tot een hoogtepunt te brengen (michaëlisch of soratisch, dat is de vraag) : hier is men zelfs niet meer op zoek naar de ziel van Europa, men heeft ze al, want men is immers in het bezit van het geheime palladium van het spirituele Europa, te weten de magische dodecaëder die Rudolf Steiner op 20 september 1913 in Dornach liet ingraven en die hij op een bepaalde manier vernieuwde tijdens de Kerstbijeenkomst op 25 december 1925. Het is nutteloos om de voordrachtgevers en de onderwerpen de revue te laten passeren : het is de totale jaknikkerij, een volledige onderwerping aan het systeem Maastricht-Brussel, Straatsburg, Amsterdam, Nice, Lissabon ….
Men begraaft in het hart van Europa (of liever in de zelfverklaarde hoofdstad van het pseudo-Europa, de E.U. ), pal in het midden van de twaalf sterren, zoals de kracht van Christus in het hart van de dierenriem ( in dit geval eerder de Antichrist), deze “steen” die men denkt aldus te mogen manipuleren. De twee beelden op dit logo staan voor twee totaal tegengestelde impulsen, totaal onverenigbaar, totaal onverzoenbaar :
De 12 sterren op de vlag van de Europese Unie, officieel sinds 8 december 1955 ( feestdag van Maria Onbevlekte Ontvangenis, volgens het dogma dat op dezelfde dag in 1854 afgekondigd werd door paus Pius IX ).
De dodecaëder die door antroposofen geassocieerd wordt met de grondsteenlegging van het eerste Goetheanum dat in hout opgetrokken was en 9 jaar en drie maanden na de grondsteenlegging op 20 september 1913 in brand werd gestoken in de nacht van 31 december 1922.
( … )
“ … en als we deze drie krachten, de krachten van de Hoge, van de Periferie, de krachten van de Diepten op dit ogenblik verenigen tot een vormende kracht : dan kunnen we in ons zielevattend (in unserem Seelen-Erfassen) de wereld-dodecaëder tegenover de mensen-dodecaëder stellen. En uit deze drie krachten : uit de Geest der Hoogte, uit de Christus-kracht van de periferie, uit de Vader-werkzaamheid, de scheppende Vader-activiteit die uit de Diepte stroomt, willen wij op dit ogenblik in onze zielen de dodecaëdrische grondsteen vormen, die wij op de bodem van onze ziel laten neerdalen, opdat hij daar zou zijn als een sterk teken in de krachtige bodems van ons zielezijn en wij in de toekomst van het werken van de Antroposofische Vereniging op deze vaste grondsteen kunnen staan. ( … )
( … )
“En, beste vrienden, hoort het aldus weerklinken in jullie eigen harten ! Dan zullen jullie hier grondvesten een ware vereniging van mensen voor Antroposofia en zullen jullie de Geest die daar heerst in het schijnende gedachten-licht rond de dodecaëdrische liefdes-steen uitdragen in de wereld, daar waar hij moet oplichten en verwarmen voor de vooruitgang van de mensenzielen, voor de vooruitgang van de wereld.”
Dat is het verkleven, het koppelen, het aaneenketenen, op een schandelijke manier, van twee stromingen die niet tegenstrijdiger kunnen zijn :
Enerzijds de genezende spirituele krachten en vrijheid van het authentieke christendom, het authentieke rozenkruiserdom, de authentieke antroposofie, geïnspireerd door de dierenriem-as Vissen-Maagd.
Anderzijds de krachten van ziekte en onderhorigheid, antichristelijk, anti-rozenkruis, anti-antroposofisch geïnspireerd door het new-age “Aquarius”-fantoom dat verbonden is met de drievoet occult-jezuïetisme, occulte vrijmetselarij, occult oosters-sjamanisme, de drievoet waarop sinds zijn geboorte ieder bouwsel rust van het pseudo-Europa van Brussel-Straatsburg.
En dat, zoveel is duidelijk, ten voordele van de meest destructieve krachten voor de geestelijke situatie van Europa en de wereld, precies 100 jaar na het sinistere Verdrag van Versailles (28 juni 1919).
Ja, Christian Lazaridès komt hier behoorlijk scherp uit de hoek, maar kunnen we hem ongelijk geven ? 1) Het logo
Het is erg dat antroposofen zover gekomen zijn dat ze een antroposofisch symbool versmelten met een staatssymbool, en dan nog wel een staatsvorm die alle aspecten van het maatschappelijk leven wil beheersen.
Stellen we ons even voor dat in de tijd van de Sovjet-Unie de antroposofen aldaar een groot congres zouden gehouden hebben en daarvoor gebruik zouden gemaakt hebben van onderstaand logo.
Waarom zou de Antroposofische Vereniging zich niet verbinden met dit mooie ideaal van eenheid van alle proletariërs ?
“Vervolgens hield Häfner een hartstochtelijk pleidooi voor de erkenning van materiële feiten, iets waar ik persoonlijk graag zou bij aansluiten. De Europese Unie heeft haar wortels in de na-oorlogse tijd en is sindsdien geëvolueerd tot wat ze nu is, met haar instellingen, instituties, wetgeving, gebouwen, vertegenwoordigers enz. enz.
“Erkenning van materiële feiten” ? Rudolf Steiner erkende ook het materiële feit dat er een Duitse keizer was en een Duits Rijk, maar wij geloven niet dat hij een antroposofisch congres zou hebben laten plaatsvinden in het Reichstag-gebouw alleen omdat er enkele antroposofen als ambtenaar de connecties hadden om over deze locatie te mogen beschikken. En dan een affiche laten maken waar naast de Duitse adelaar een antroposofisch symbool zou staan ? 2) De kernthema’s
Op de affiche van deze “Soul of Europe” conferentie lezen we dat het gaat over diversiteit, solidariteit en eenheid.
.
René Guénon (1886 -1951), die veel over vrijmetselarij schreef:
Antroposofisch bekeken moeten we deze egregores plaatsen in hetzelfde gebied van demonen, spoken en specters waar Rudolf Steiner over sprak als wezenheden die geschapen worden en krachtig worden door leugens, fanatisme en verkeerde sociale ideeën. Dan de holle, abstracte begrippen diversiteit, solidariteit, eenheid : zijn dat thema’s waar Rudolf Steiner veel over gesproken heeft zoals bvb. over vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid ? Waarom zijn deze thema’s sinds 1998 zo belangrijk geworden ? Dat is een vraag die antroposofen zich mogen stellen. Eeuwenlang heeft Europa zich ontwikkeld als het meest diverse continent, cultureel en politiek, en dan was daar de Eerste Wereldoorlog en dan was die diversiteit ineens de oorzaak van alle oorlogen, de Europese diversiteit moest verdwijnen om vrede te kunnen hebben. En nu ineens moet er meer diversiteit zijn ! En waar wordt die diversiteit gepredikt ? Niet in Afrika of Azië, alleen in blank en christelijk Amerika en Europa. Eén van de geestelijke vaders van de Europese Unie heeft openlijk gepleit voor het kweken van een laag-intelligente gemengde bevolking : graaf Coudenhove-Kalergi ( zie De Brug 94 ) omdat dit beter past voor het vestigen van een nieuwe feodale wereldorde. Maar zoiets wordt dan afgedaan als complotdenken en dat moet ook niet verwonderen, dat is het resultaat van sociale technieken die al tientallen jaren aan de gang zijn en die 66 jaar geleden al door Bertrand Russel voorspeld werden :
“De verdere ontwikkelingen in de fysiologie en psychologie zullen voor de regeringen veel meer controle over de individuele mentaliteit mogelijk maken dan dat nu al het geval is in zelfs de meeste autoritaire staten. Fitche heeft dat uitgewerkt : opvoeding moet erop gericht zijn om de vrije wil te vernietigen zodat de leerlingen, eens ze de school verlaten hebben, voor de rest van hun leven onmogelijk nog kunnen anders denken of handelen dan zoals hun schoolmeesters het hun hebben ingeprent ( … ). 3) Harrie Salman
Voor Harrie Salman heeft Lazaridès ook geen goed woord over en om te weten of dat terecht is, zagen we ons verplicht om een boek van deze man te lezen. We namen “Die Heilung Europas”, een Duitse vertaling van een Nederlands origineel uit 1988 ( “Europa in een nieuw licht”), dat in 1999 bij Novalis uitgegeven werd en voor de gelegenheid omgewerkt en uitgebreid werd.
![]()
We vinden in dat boek ongeveer alles wat Rudolf Steiner gezegd heeft over de verschillende geestelijke stromingen die in Europa gewerkt hebben en nog werken, over de opdracht van Midden-Europa, over de krachten die deze opdracht tegenwerken. Harrie Salman staat kritisch zowel t.o.v. de Europese Unie (eerder mild) als t.o.v van de Antroposofische Vereniging ( iets strenger), daarmee zit hij op dezelfde lijn als Christian Lazaridès. [Ontmoetingen, vriendschappen en gesprekken] “hebben mij duidelijk getoond dat het Europa van de E.U. niet het ware Europa is, en dat de verbinding met het Europese oosten doorslaggevend is voor het ontwaken van het Europees zelfbewustzijn. Zonder deze verbinding wordt de westelijke helft van Europa ook geestelijk een kolonie van Amerika.” Maar ook in 1998 was Europa al die kolonie, en dat wist hij zelf ook al, als hij spreekt over de amerikanisering als voldongen feit ( blz. 250) : “We kunnen slechts hopen dat in de amerikanisering van Midden-Europa het rechtsbewustzijn niet teloor gaat.” Voor de rest wordt er in het boek niet veel meer over de E.U. gezegd, behalve over de occulte achtergrond van het ontstaan van deze Unie. Hij neemt daarvoor gegevens over van Ludwig Polzer-Hoditz en Thomas Meyer :
“De inlijving van Duitsland bij het Westen
De opdeling van Duitsland gebeurde de facto door de Westerse machten. De Amerikanen wilden aan de Sovjet-Unie geen kredieten geven voor de wederopbouw en ze lieten de door het Rode Leger veroverde gebieden als oorlogsbuit over aan de Sovjet-Unie die zich daar zelf maar schadeloos moest stellen.
De Koude Oorlog begon, op het grondgebied van Duitsland : Oost-Duitsland werd door de Russen leeggeplunderd, West-Duitsland werd er met het Marshallplan bovenop gehaald. Over de Antroposofische Vereniging :
“De geestelijke opdracht van Europa ligt in de ontwikkeling van een nieuw opvoedingsideaal (Bildungsideal) dat de krachten van het kennen en van de liefde tot een synthese brengt en door een overeenkomstige sociale vormgeving in de wereld werkzaam maakt. Dat de antroposofie slechts gedeeltelijk door Rudolf Steiner op aarde zou zijn gebracht, dat zet natuurlijk de deur open voor ‘esoterici’ die menen dat ze de rest van de antroposofie ook uit de geestelijke wereld naar beneden kunnen halen. En hier begint dan de pseudo-antroposofie waar Lazaridès tegen in gaat : Salman haalt zowel Valentin Tomberg als Robert Powell aan (van blz. 160 tot 165) :
“Volgens de Engelse onderzoeker van de Sophia-traditie, Robert Powell, staat de Christus sinds 1933 niet alleen ‘in het etherische’ de mens bij, maar gaat Hij ook zijn weg door de negen aardlagen tot het midden der aarde, om de hele aarde in zijn werkingssfeer op te nemen. Powell beroept zich op de aantekeningen van de esoterische onderzoeker Valentin Tomberg (1900 -1973) uit 1933, die ook aanduidde dat de mensheid tijdens de hellevaart van Christus trapsgewijs met haar eigen schaduw (d.i. met de negatieve krachten die in haar leven) geconfronteerd wordt. Deze manier van voorstellen kan ertoe bijdragen de verborgen signatuur van onze tijd beter te verstaan.”
“Aan het begin van haar culturele status streeft de mensheid naar het ontstaan van sociale instellingen; het belang van de enkeling wordt voorshands aan het belang van de instellingen opgeofferd; de verdere ontwikkeling leidt er evenwel toe dat de enkeling zich uit de belangen van de instellingen bevrijdt en tot een vrije ontplooiing van zijn behoeften en van zijn capaciteiten komt.”
Van Robert Powell zijn vele boeken te koop op de website van SteinerBooks. Aan de titels te zien hebben ze een hoog New-Age gehalte (Christus en de Maya-kalender bvb. ). Volgens Powell is Tomberg de boddhisattva van de 20ste eeuw ….
“De New-Age-cultuur lijkt in vele opzichten op de cultuur van Midden-Europa.”
“Deze kritiek op de spirituele pretenties van bepaalde kringen binnen de New-Age beweging wil niet zeggen dat de vruchten van deze beweging waardeloos zijn. Zelfs integendeel moet gezegd worden dat vele heilmethodes, psychotherapieën, ontspanningstechnieken en vele andere kennis uit de oude spiritualiteit zeer belangrijk zijn en binnen een nieuw mensbeeld vruchtbaar kunnen toegepast worden en geïntegreerd kunnen worden in een breder opgevatte geneeskunde.” ( blz. 222)
Maar enkele bladzijden verder spreekt hij dat in feite zelf tegen :
“Het verschijnen van de Aziatische spiritualiteit in de Europese cultuur is een teken van het innerlijk verval van het traditionele christendom. De New-Age cultuur wordt, net als de theosofie 100 jaar geleden, door bepaalde westerse kringen gebruikt, om in verbinding met de oude spiritualiteit van het Oosten, een wereldcultuur te vormen waarin de Midden-Europese cultuur met zijn christelijke spiritualiteit niet past en daarom moet ondergaan.” ( blz. 257)
“Staande tussen de invloeden van de moderne Westerse wetenschap en de Aziatische spiritualiteit, kan de nieuwe Europese cultuur voor zijn verdere ontwikkeling van de beide andere leren : inzichten in de materie van de wetenschappelijke cultuur van het Westen en spirituele inzichten van de New-Age cultuur. En ten slotte, heel voorzichtig :
“De antroposofie, die het denken wil spiritualiseren, biedt daartoe vele aanknopingspunten.”
Daarom dat Lazaridès deze man tot de pseudo-antroposofie rekent natuurlijk.
( … ) “Sinds het einde van de Middeleeuwen hebben velen een bewustzijn ontwikkeld van de missie van hun volk binnen Europa en impulsen gegeven die voor de hele Europese cultuur, ja voor de wereldcultuur belangrijk zijn (geweest). Bij hen ontwaakte daarmee geleidelijk het Europese zelfbewustzijn. Als dit proces zich verder zet, dan kan een geestelijk Europa geboren worden. Als enkele vroege vertegenwoordigers van dit nieuwe Europa kunnen genoemd worden, “Deze Europeanen droegen het nieuwe geestelijke Europa in zich, dat zich bewust is van zijn cultuurmissie in de wereld. Europa staat voor de keuze of het een deel van een economische Euro-Amerikaanse wereldcultuur zal zijn, of als een West- en Oost-Europa omvattende cultuurgemeenschap een spirituele verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de wereld wil opnemen. Een levendige Europese cultuur, die een algemeen menselijk-kosmopolitisch bewustzijn vormt, is daarvoor noodzakelijk.” Frasen, allemaal frasen : zoiets kon men stellen vóór de eerste Wereldoorlog, maar nu niet meer, de keuze, voor zover hier van een keuze kan sprake zijn, is al lang gemaakt. Rudolf Steiner in 1919 (zoals geciteerd in De Brug 65 ) :
“Als er dertig jaar lang nog op de tegenwoordige manier gedoceerd wordt aan de universiteiten, nog zo over sociale aangelegenheden wordt gedacht, dan hebben we over dertig jaar een verwoest Europa. U kunt nog zoveel idealen op welk gebied ook lanceren, u kunt uw mond stuk praten over allerlei aparte eisen van deze of gene groep mensen, u kunt spreken vanuit het geloof dat door al die indringende eisen iets gedaan wordt voor de toekomst van de mensheid - alles zal tevergeefs zijn, als de verandering niet plaats vindt vanuit het fundament in de mensenzielen: een denken dat deze wereld verbindt met de geestelijke wereld. Als dit denken niet tot stand komt, dan breekt de morele zondvloed uit over Europa! ( … )
Men zal vragen: Hoe staat het dan eigenlijk met datgene wat veranderd is bij de zogenaamde overwonnenen en overwinnaars?
Dat komt uit GA 194 “De opdracht van Michaël” uit 1919.
“Het geestelijke Midden-Europa dat in het bewustzijn van de mensen opleeft is het begin van een nieuwe, wordende, heel-Europese cultuur. Of die zal werkelijkheid worden, hangt van de krachten van zijn vertegenwoordigers af. De Wende van 1989 bracht weliswaar de politieke en economische bevrijding van Midden-Europa, maar de verwachte geestelijke en culturele wedergeboorte kwam nog niet of werd verhinderd. Pas later werd duidelijk dat deze bevrijding ook door andere krachten voorbereid werd en wel sinds 1982 vooral door de Amerikanen en de katholieke kerk.
Men mag echter hopen dat de bewustzijnskrachten die bij de Wende in Midden-Europa vrijgekomen zijn, de onvoltooide revolutie zullen verder zetten.” ( blz. 186)
“Een alarmerend probleem is dat de leidende figuren in de moderne politiek, economie en cultuur Ik-zwakke, verslaafde mensen zijn met een fragmentarische ziel. Dergelijke mensen kunnen door hun (voor ons onzichtbare) omgeving, door interessegroepen, maar ook door geestelijke wezens gemanipuleerd worden, en ze staan open voor vele vormen van bezetenheid. Vooral in de politiek treden zulke figuren steeds vaker op, en we hebben het hier niet alleen over Lenin, Stalin of Hitler.” (blz. 169 )
“Met de groeiende macht van de staatsbureaucratie is in de Westerse landen de invloed van de burger in de bestuurlijke zaken kleiner geworden. Dat betekent niet dat ze zich minder vrij voelen, want de bestaande controle-instanties als parlement zijn er nog altijd en ieder heeft de vrijheid om zich samen met anderen in te zetten om bepaalde doelen te bereiken. In de praktijk echter zijn de burgers van de westerse maatschappijen nauwelijks in staat om de gevestigde orde aan te tasten en fundamentele sociale veranderingen door te voeren. De speelruimte van de burgermaatschappij wordt ook steeds meer ingeperkt door de vervlechting van de staatsmacht met de macht van de grote internationale ondernemingen die de markt beheersen en de menselijke behoeften manipuleren.” (blz. 194)
“Sinds 1933 ontplooien de beheersingstechnieken zich ook in de maatschappij. In de Verenigde Staten, in de Sovjet-Unie en in het nationaal-socialistische Duitsland begon de maatschappij ongeveer rond dezelfde tijd de trekken van een technocratie aan te nemen. Daaronder is een systeem te verstaan waarin de mens door de staat als een object, als ding behandeld wordt. De overgang naar de technocratie in 1933 werd gemarkeerd door de Roosevelts New-Deal met zijn geplande economie, Stalins tweede vijfjarenplan en Hitlers installatie als staatshoofd. In alle technocratieën worden de massamedia ingezet als beheersingstechniek. In de wrede variant moet deze technocratie zich in stand houden met terreur, in de milde vorm maakt ze naar oud Romeins gebruik van brood en spelen een machtsinstrument. In beide gevallen wordt het individu gebruikt om de macht van de staat te vergroten.
In “Brave New World” van Huxley en “1984” van Orwell worden de technocratieën als schrikbeelden beschreven. De huidige technocratieën werken echter veel subtieler doordat ze de mens inkapselen in een netwerk van sociale technieken en hem gevangen houden in moderne instituties waarin de sociale verhoudingen technisch gereguleerd worden.” (blz. 174)
“Zowel in het westen als het oosten van Europa werd de burger in de loop van de 20ste eeuw tot een object van voorschriften en controle gemaakt. Beide delen van Europa hebben zich tot 1989 steeds meer naar elkaar toe ontwikkeld. Als beschermer van de gevestigde orde houdt de staat de bestaande instituties en praktijken in stand en probeert hij om zijn bureaucratische controle over de maatschappelijke processen te vergroten. Na 1989 ontstond in het oosten een vrije ruimte voor privé-initiatieven die voor een deel door partijfunctionarissen en misdadigers gebruikt werd om zich te verrijken. Maar na enkele jaren kwam de oude bureaucratie terug aan de macht.
“Het Russische socialisme kan gezien worden als een poging om het spirituele ideaal van broederlijkheid in de praktijk om te zetten, maar op westers-materialistische basis. Het wilde niet weten van een menselijk Ik met een geestelijk vermogen en voerde bijgevolg een gedwongen broederlijkheid in, die een volledige omkering van het Russische cultuurideaal was. De broeder werd daarbij tot proletarische kameraad. Zo ontstond een dwingelandij waarin westers materialisme gepaard ging met een gewelddadigheid die aan de Mongoolse despoten doet denken.” (blz. 122)
Positief aan dit boek is dat Salman reeds in 1998 de het probleem van de Islam onderkende :
”De geleerden van Gondisjapoer hebben een mensbeeld ontwikkeld waarin de geest niet als een persoonlijk vermogen van de mens, maar als een onpersoonlijke geest gezien werd, die van buitenaf werkt en na de dood terug in de wereldgeest opgaat. Aldus bezien heeft de mens geen persoonlijk denkvermogen, er werkt in hem een onpersoonlijk, universeel intellect. De mens verschijnt hier als een combinatie van engel en dier : in extase neemt hij de gedachten van de engelen op, als hij in zijn lichaam zit, heeft hij de noden en driften van een dier. Er is geen eigen Ik, geen eigen vrijheid en geen eigen moreel oordeelsvermogen in dit mensbeeld waarin de mens tegelijkertijd een denkende automaat en een begerig dier is. ( … ) Omdat de mens in de Arabische cultuur niet als drager van een eigen Ik beschouwd wordt, ontstond uiteindelijk de voorstelling van een maatschappij waarin de mens een totaal onmondige onderdaan is, zoals het in de islamitische kalifaten het geval was.” ( blz. 59)
“In het conflict tussen de moderne wetenschap van natuurbeheersing en spirituele wetenschap verschijnt terug de tegenstelling tussen Arabische en christelijke cultuur. In de Koran is de mens een slaaf of dienaar van Allah. Afgezien van de Soefi-broederschappen en andere esoterische kringen kende de Middeleeuwse Arabische cultuur de vrije mens met zijn persoonlijke geestelijke vermogens niet. Die kende alleen de lagere persoonlijkheid waarin zich driften en begeerten manifesteren. In deze opvatting kan het Ik niet actief worden, en dus kunnen driften niet omgevormd worden. In het Nieuwe Testament daarentegen wordt de mens als een zoon van God, als broeder en vriend van Christus gezien.
De conflicten tussen de Westerse cultuur die de Arabische impulsen opgenomen heeft en de Midden-Europese cultuur met zijn streven naar een spiritueel christendom staan dus ook in het teken van een strijd om het Ik. Het is de strijd om een spiritueel mensenbeeld, om een beeld van een maatschappij waarin vrije mensen zelfsturende gemeenschappen scheppen en elkander wederzijds helpen.” ( blz.104 )
“Een bijzondere rol hierbij spelen de moslims. Als ze door fundamentalistische imams onderwezen worden, is hun aansluiting bij de Europese cultuur problematisch en is ook de toekomst van Europa als continent van vrije geestelijke ontwikkeling in gevaar.” (blz. 313)
* * * * * * * * * * * * * * * De zwakke christelijke substantie van de antroposofenWe hernemen hier wat Harrie Salman over de antroposofische beweging stelde :
“De antroposofie ( … ) werd tot nu slechts zeer onvolkomen opgenomen door een kleine beweging, die dezelfde ziektes vertoont als de overige cultuurwereld. ( … ) “Häfner stelde dat het nergens toe leidt om de EU aan te klagen of te verwensen. Wat wel helpt, is het onderzoeken van de EU en de openheid om de EU te ontmoeten, om EU-ambtenaren, commissarissen, parlementsleden enz. te leren ontmoeten, zoals we ook officials van de NAVO en de VN moeten leren ontmoeten en zoals we uiteindelijk al onze medemensen moeten leren ontmoeten, dat wil zeggen een open ruimte creëren waarbinnen ontmoetingen kunnen plaats vinden.” Maar een half jaar eerder, in “Antroposofie Vandaag” nr. 196 (2019), wordt er instemmend bericht over een volgens ons bedenkelijk standpunt van een Duitse Steinerschool : ![]()
Jens Heisterkamp, de hoofdredacteur van het antroposofisch maandblad “Info3” staat volledig achter deze beslissing, en de hoofdredacteur van “Antroposofie Vandaag” ook. Dus men is niet bang dat de vader openlijk zijn theorieën zou verspreiden, maar dat hij dat ‘subtiel’ zou doen. Wat kunnen we ons daarbij voorstellen ?
Volgens Heisterkamp is de juiste vraag : wat zoeken AfD-ouders in een Steinerschool, die toch voor tolerantie, individualisme en multiculturele openheid staat ? Dezelfde Heisterkamp haalt dan, om zijn standpunt te bevestigen, een uitspraak aan van de voorzitter van een voetbalploeg, die mensen staan immers alom bekend voor hun intellectueel en moreel niveau.
Enkele jaren geleden wilde de Frankfurter Allgemeine eens illustreren hoe achterlijk die AfD-ers wel zijn met onderstaand voorblad van hun weekendbijlage : hoe het AfD zou willen leven
![]()
Waarop het AfD antwoordde met deze lichtelijk herwerkte versie : hoe de AfD-tegenstanders willen leven
* * * * * * * * * * * * * * *
Vaccinaties bezien vanuit de antroposofische geneeskunde
![]() Nuchtere lezers op verschillende internet fora stelden echter pertinente vragen :
“Can someone please explain to me how 695 cases in a population of 320,000,000 = Epidemic ??” (zie http://whale.to/m/measlesdeaths1.html)
Op de website van Het Laatste Nieuws :
Forse kritiek op huisarts die tegen inenting voor mazelen pleit: “Hij creëert risico op epidemie”
Er is forse kritiek op de uitspraken van een Vlaamse huisarts over de mazelen in het VTM NIEUWS. Kris Gaublomme beweerde tijdens een reportage dat het inenten tegen de ziekte de immuniteit verlaagt en zelfs kan leiden tot astma, autisme en gedragsstoornissen. Iets wat door de wetenschap als je reinste onzin wordt omschreven. “Pure schande en gevaarlijk bovendien”, fulmineert minister van Volksgezondheid Maggie De Block op Twitter.
In de reportage kwam een Vlaamse huisarts aan bod die tegen een verplichte vaccinatie is. Volgens Kris Gaublomme zou die “nevenwerkingen” hebben en “de immuniteit van het kind onderdrukken”. “Gevaccineerde kinderen lijden vaker aan astma, allergieën, hyperkinetisme, leerstoornissen, slaapstoornissen, gedragsstoornissen en autisme”, klonk het in de reportage. Dat Gaublomme een controversieel figuur is en zijn uitspraken wetenschappelijk kant noch wal raken, werd daarbij niet vermeld.
Onder meer minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) liet de uitspraken van Gaublomme niet passeren op Twitter. “Pure schande en gevaarlijk bovendien”, schreef ze. “Vaccins redden zo veel levens en deze non-believer trekt dat in twijfel.”
Ook de voorzitter van het Vlaamse Artsensyndicaat voor Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant kon niet geloven wat hij hoorde. “Dit is inderdaad uitermate bedenkelijk”, twitterde Luc De Clercq. “Zo creëert hij het risico op een epidemie”, voegde cognitief psycholoog Wouter Duyck er nog aan toe.
![]() Enkele lezersreacties op dit bericht (de taalfouten lieten we staan) :
Dit moet toch eens nader objectief ’onderzocht” worden...maar niet door de farma maffia...doch door een onafhankelijk instituut....Deze arts heeft ook gestudeerd zoals de andere artsen...en zeker niet over één nachtje ijs gegaan zijn...oppassen met dogma’s !
Daar zijn ook doden gevallen door inenting voor mazelen, maar dat wordt keihard verzwegen. En New York waarschuwt voor ‘mazelenfeestjes’ en verplicht vaccinatie. Tuurlijk, de farmaceutische Industrie is een machtig bedrijf, met de duurste en beste advocaten, en hebben wetenschappers in dienst die HUN “bewijs” bevestigen. Huisartsen worden extra beloond (betaald) als ze een bepaald (test)medicijn aan hun patiënten uitschrijven, onder het mom dat het ander medicijn niet in voorraad is.
Ik geloof hem.
Toch nog één arts die zich met hand en tand verzet tegen de farmacie. Je weet maar wanneer het jouw kind is die getroffen wordt door de nevenwerkingen van de inspuiting en ja niet elk kind is daar vatbaar voor net zoals het niet vatbaar is voor griep en andere wel. Wel wij kunnen erover meepraten, onze zoon heeft dit meegemaakt. Er was toen ook één arts die ons hielp, nadat wij weken zonder resultaat in het UZ Leuven waren geweest zonder resultaat.
Heb 40 jaar in de pediatrie gewerkt. In begin bij Prof. Adriaenssens Karel, Prof. Vanheule en Dr. De Hauwere. Toen ik met mijn zoontje aankwam bij de dienst voor vaccinaties zeiden de dokters dat de inenting helemaal niet meer nodig was vermits de mazelen uitgestorven waren en de inenting gevaarlijk was. Mijn zoon is nu een veertiger en werd zoals vele kinderen van zijn leeftijd destijds niet ingeënt. Nu las ik onlangs dat een dokter beweerde dat vele mensen dom zijn dit niet te laten doen.
Bij elk medicijn zit een ellenlange bijsluiter over mogelijke bijwerkingen. Maar bijwerkingen bij vaccinaties dat zouden leugens en bangmakerij zijn. Er zitten nochtans zware metalen in en giftige stoffen.
De waarheid mag niet gezegd worden. Want een gezond persoon met een sterk immuun systeem is ne klant minder voor de farma industrie. Iedereen is nog steeds baas in eigen lijf. Angst zaaien.
Eindelijk iemand die z'n nek durft uitsteken in zijn eigen vakgebied. Het zal niet in dank worden afgenomen door de medische maffia.
En weer worden de feiten omgedraaid. Het is gif dat de Pharma veel geld opbrengt, voor de rest van ons leven en met verlaagde immuniteit.
Er zijn vast meer artsen die het met Gaublomme eens zijn. Heel moedig dat deze arts er mee naar buiten treed. Uit verschillende onderzoeken is trouwens gebleken dat niet gevaccineerde kinderen vaak gezonder en een sterkere immuniteit hebben ontwikkeld. Deze groep zal ook minder last hebben van chronische ziekten.
Maar die heeft wel gelijk, de farma-industrie houd onderzoeken tegen of steekt ze in de doofpot, als ze maar enigszins hun verkoop in de weg staan. Het is tijd daar eerlijk in te zijn, persoonlijk ken ik mensen die door inentingen blijvende schade hebben opgelopen als epilepsie, hersenschade. Om niets te zeggen over de doofpotten vanwaar vele allergieën vandaan komen. Maar men geeft geen geld aan wetenschappers om deze dingen eerlijk te onderzoeken, ha nee, dat brengt geen winst op....
Natuurlijk vindt de pharma-sector dit ongepast. Hoeveel wordt er verdient aan die inentingen. Levensredend? Hoeveel overlijdens zijn er de laatste 100 jaar te wijten aan mazelen (bij kinderen)? En hoeveel in het verkeer? Hoeveel door familliedrama's, ongevallen... Hoeveel epidemische toestanden zijn er al geweest sinds de agressieve vaccinate-campagne? Met hoeveel slachtoffers?
Dokter Gaublomme wordt natuurlijk niet gesponsord door Big Pharma, wat wel het geval is voor de wetenschappers die zich laten omkopen. Autisme is spectaculair gestegen. Waarom onderzoekt men de oorzaak niet ? Omdat de oorzaak weghalen geen geld opbrengt.
Bedenkelijk, gevaarlijk,... , maar niemand zegt dat het flagrante leugens zijn. Is er dan toch meer van waar dan men wil toegeven? Desondanks ben ik nog altijd voorstander van vaccinatie.
Maggie den blok !!noemt hem een non believer zegt voor mij al genoeg hij spreekt de waarheid die andere zijn door de farmaceuten zeer zwaar betaald
Heb hetzelfde vernomen van een vriend die zijn dokter op pensioen ging. Een kleine 20.000 patiënten ervaring is meer waard dan een politieker. Ik ben voor maar 1 inenting per keer en plus een gez. check.
Die huisarts heeft 100 % gelijk,, doe de moeite eens om het grondig na te kijken...
En M. De Block,, de goede alternatieven voor een bepaalde ziekte zoals cannabisolie verbied om de inkomsten van haar vriendjes uit de farmaceutische industrie te beschermen. Geen maatregelen tegen kunstmatige tekorten van medicatie om de prijzen op te drijven. Is dat dan normaal. Maggie, Uw departement van Ziekenzorg en Asiel is één grote ramp. Pak liever uw boeltje en speel terug wat doktertje.
Het lijkt er op dat er maar 1 standpunt toegestaan is als het op vaccinatie aankomt..
De man heeft 100% gelijk. De mazelen is een simpele kinderziekte, die al geen doden meer maakte vóór de eerste inentingen in de jaren 1970. De grootste epidemie deed zich voor in Oost-Europa, ná een grote inentingscampagne, zoek maar op. Er zit trouwens zoveel rotzooi in vaccinaties, dat ze gevaarlijker zijn dan de eigenlijke ziekte waartegen ze "beschermen"...
Het aantal nieuwe patiënten met mazelen stijgt. Ook in ons land zijn de mazelen aan een ongeziene opmars bezig. Alleen in februari waren er hier 90 nieuwe patiënten, tegenover 20 in januari. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
“De mazelenepidemie uit 2018 zet zich voort, zeker in Europa”, zegt Pierre Van Damme, professor vaccinologie aan de UAntwerpen, in De Standaard. “Vorig jaar zijn er in Europa 72 volwassenen en kinderen aan de mazelen overleden, wat overeenkomt met een risico van 1 sterfgeval per 1.000 patiënten. Het gaat om dramatische gevallen. Er sterven kinderen en volwassenen die vooraf gezond waren, maar die door de mazelen een bijkomende ernstige infectie hebben gekregen zoals een hersenontsteking.”
“Het is zorgwekkend en onacceptabel dat volwassenen en kinderen sterven van complicaties met mazelen, hoewel veilige en effectieve vaccins beschikbaar zijn”, waarschuwt het ECDC. In Vlaanderen zijn de 20- tot 40-jarigen slecht beschermd tegen mazelen. Al te vaak hebben ze vroeger als 10- tot 13-jarigen niet de tweede, noodzakelijke, inenting gehad.
Een lezer liet zich niet bij de neus nemen en controleerde de cijfers :
Laat ons de cijfers eens nader bekijken.
![]()
Terecht wordt er gewezen op de risico’s die vaccins inhouden, maar er bestaat een veel beter argument om je kinderen niet, of minimaal, in te enten. Gewoon: ze blijven gezonder zonder vaccins !!!
Bij ons is dit aspect weliswaar vaak vermeld, maar nooit systematisch uitgewerkt. Tijd om een tandje bij te steken dus.
Erg subjectief, maar talloos, zijn de verhalen van ouders die een eerste kind braaf volgens het boekje lieten inenten, en voor ze het wisten vervolgens datzelfde kind in het straatje zagen belanden van recidiverende luchtweginfecties, oorontstekingen, ademhalingsproblemen, slapeloosheid, allergieën... De klachten bij uitstek van het publiek dat in groten getale de wachtzalen van huisartsen en pediaters bevolkt.
Het Robert Koch Instituut in Duitsland is de belangrijkste nationale instelling die zich met infectie-problemen bezighoudt. Het instituut organiseerde een uitgebreide studie over de gezondheid van kinderen. Drie jaar lang werden 18 000 Duitse jongeren tussen 0 en 17 jaar zeer grondig bevraagd en onderzocht. Van elk kind waren uiteindelijk 1500 gegevens bekend: antwoorden op vragen, labogegevens over bloed en urine enz.
Michel Odent publiceerde in het medisch tijdschrift JAMA in 1994 zijn bevindingen bij 450 kinderen die langdurig borstvoeding hadden gekregen. Hoewel borstvoeding een zegen is voor alle baby’s, leed toch nog 10,69% van hen die gevaccineerd waren tegen kinkhoest later aan astma, tegenover slechts 1,97% bij de niet-gevaccineerden, dit is 5,4 keer meer bij de gevaccineerde kinderen.
In 1997 publiceerde dezelfde auteur zijn bevindingen bij kinderen van een Steinerschool. Van 125 kinderen gevaccineerd tegen kinkhoest leed 18,4% aan astma, tegenover slechts 4,02% van de 149 niet-gevaccineerden (dus 4,5 keer minder bij niet-gevaccineerden) (1).
Een groep pediaters bestudeerde 14 893 kinderen uit Steinerscholen in Oostenrijk, Duitsland, Nederland, Zweden en Zwitserland. Hun conclusie was dat het deze schaars gevaccineerde kinderen algemeen beter ging dan het doorsnee Europese kind (2).
Erika von Mutius, Duits pediater, vergeleek kinderen uit het toenmalige Oost-Duitsland met leeftijdsgenoten uit West-Duitsland. In het oosten waren de families groter, was er meer promiscuïteit, waren er meer katten en honden, en werd minder gevaccineerd. Juist daar waren er minder allergieën te vinden dan bij kinderen uit het Westen.
In Spanje werden gedurende vijf jaar een groep van 314 niet-gevaccineerde kinderen gevolgd. Factoren die in die groep vaak voorkwamen waren: natuurlijke bevallingen en thuisbevallingen, langdurige borstvoeding, geen vaccinaties, zachte geneeswijzen en het maximaal zelf oplossen van gezondheidsproblemen.
Een Amerikaans onderzoeker, Dan Olmsted, bestudeerde het voorkomen van autisme bij een religieuze sekte, de Amish gemeenschap, bekend voor hun hyperconservatieve levensstijl. Naast alle andere aspecten van de moderne technologie wijzen zij ook vaccinatie van de hand.
Sinds de zeventiger jaren verzorgt het initiatief HomeFirst in Chicago thuisbevallingen. Veel van deze kinderen werden ook niet gevaccineerd. De directeur, Mayer Eisenstein, zag in die jaren zo’n 30 à 35 duizend kinderen door het project passeren; bij geen van hen werd autisme vastgesteld.
In 1942 werden in het Australische Hopewood 85 kinderen, die niet door hun moeders konden verzorgd worden, opgevangen op een boerderij. Ze kregen er een zeer gezond en gevarieerd vegetarisch dieet, vrij van koemelk. De overheid was bezorgd om het ontbreken van vlees in hun voeding, maar de kinderen weigerden dit.
In een Nieuw-Zeelands tijdschrift worden twee studies vermeld uit 1992 en 1999. De gezondheid van de nìet-gevaccineerde kinderen was schitterend: minder allergieën, minder middenoorontstekingen, minder angina’s, minder aanslepende verkoudheden, minder epilepsie, minder gedragsproblemen (vooral ADHD).
Japan stelde in 1975 de vaccinatieleeftijd uit van 2 maanden naar 2 jaar. Plots zag men de frequentie van wiegendood zakken tot de laagste ter wereld. Waar tussen 1970 en 1974 er 20 kinderen waren met blijvende letsels na vaccinatie en 37 doden, daalde dit aantal tussen 1975 en 1981 tot 5 gevallen met blijvende schade en 3 doden.
Nog een andere studie (J Allerg Clin lmmunol) constateerde op 11.531 kinderen dat het voorkomen van astma bij zevenjarigen maar half zo hoog was wanneer het DiTePer vaccin later werd toegediend. .
Bij kinderen die op 2 maanden werden ingeënt trad astma op in 13,8%, na vaccinatie tussen 2 en 4 maanden zakte dit tot 10,3%, en bij vaccinatie na 4 maanden lag het cijfer nog veel lager: 5,9%.
Steeds meer ouders beseffen dat het niet vaccineren niet alleen een verantwoorde, maar ook een zeer positieve keuze is wanneer de gezondheid van hun kind als doel voorop gesteld wordt.
In Engeland is een dergelijk project een reuze succes. Anna Watson startte er in 2007 het Arnica Network ( http://arnica.org.uk ). Met ruim 50 Britse groepen en steeds meer navolgers in het buitenland zet Arnica de trend.
In Nederland werd in september dit jaar (2011) een nieuwe website gelanceerd die zeker een bezoekje waard is: www.stichtingvaccinvrij.nl
Kortom, de angst die voortdurend gezaaid wordt in de hoofden van jonge ouders dat hun kinderen “pest en cholera” zullen ondergaan wanneer ze niet ingeënt worden, wordt door tal van studies en ervaringen radicaal tegengesproken. Het tegendeel blijkt eerder waar. Het officiële standpunt van de antroposofische artsenUit het nummer 197 van “Antroposofie Vandaag”, overgenomen uit Motief.
“Op 15 april 2019 brachten de Medische Sectie aan het Goetheanum en de internationale federatie van antroposofische artsenverenigingen (IVAA) gezamenlijk een statement inzake vaccinaties uit. De IVAA bevordert de beschikbaarheid en integratie van antroposofische geneeskunde in gezondheidszorgsystemen.
Vaccinaties staan momenteel volop ter discussie, met zowel vurige voorstanders als heftige tegenstanders, ondanks dat vaccins wereldwijd een belangrijke rol spelen in het terugdringen van besmettelijke infectieziekten.
Er bestaan allerlei oordelen over de opvatting van de antroposofische geneeskunde inzake vaccinaties, die echter niet overeenkomen met het begrip dat deze geneeskunde heeft voor vaccinaties. Het gezamenlijke statement is daarom juist op dit moment meer dan welkom, het schept ondubbelzinnig duidelijkheid over de waarde van vaccinaties voor de gezondheidszorg.
Links : sterfgevallen door mazelen per miljoen kinderen, in 1850 meer dan 1000, teruggevallen tot bijna 0 voordat de inentingen begonnen.
Vaccins, samen met goede voorlichting over gezondheid, hygiëne en voeding, zijn belangrijke middelen om infectieziekten te voorkomen. Vaccins hebben de afgelopen eeuw talloze levens gered, de pokken zijn door vaccinatie geheel verdwenen en ook polio kan in de nabije toekomst worden uitgeroeid.
Antroposofische geneeskunde waardeert ten volle de bijdrage van vaccins aan de gezondheid wereldwijd en erkent vaccinatie volledig als een belangrijke maatregel om levensbedreigende ziektes te voorkomen. Antroposofische geneeskunde is niet anti-vaccinatie en anti-vaccinatiebewegingen worden hierdoor niet ondersteund.
Facebook censureert info over vaccinaties
Is antroposofie tegen inentingen ?
Helemaal niet, indien tenminste ...
[ ... ]
Tegenwoordig worden inderdaad nogal wat uiterlijke invloeden en oorzaken uit de weg geruimd die anders zouden zijn opgezocht om bepaalde karmische dingen te vereffenen die de mensheid in vroegere tijdperken op zich heeft geladen. Maar daardoor nemen we alleen de mogelijkheid weg dat de mens door uiterlijke invloeden wordt getroffen. We maken hem het uiterlijke leven aangenamer of gezonder. Daar bereiken we echter alleen mee dat de karmische vereffening die de mens in de vorm van een bepaalde ziekte zou hebben opgezocht, nu langs een andere weg moet worden gevonden.
De zielen die langs deze weg tegenwoordig wat hun gezondheid betreft worden gered, worden er nu toe veroordeeld op een andere manier deze karmische vereffening te zoeken. En dat zullen zij inderdaad in tal van de beschreven gevallen moeten doen.
Terwijl de mensen door een gezonder leven een groter fysiek welbehagen wordt geboden, terwijl hun het fysieke leven lichter wordt gemaakt, wordt de ziel daardoor in tegenovergestelde richting beïnvloed; zij wordt zodanig beïnvloed dat ze na verloop van tijd een zekere leegte, een onvrede, een onvervuldheid gaat ervaren. Als het zo verder zou gaan dat het uiterlijke leven steeds aangenamer, steeds gezonder zou worden, zoals het volgens de algemene voorstellingen in het zuiver materialistische leven zijn kan, dan zouden deze zielen steeds minder een aansporing voelen om innerlijk verder te komen. Een soort verdorring van de zielen zou hiermee parallel gaan.
Wie nauwkeurig in het leven rondkijkt, kan dat nu al merken
* * * * * * * * * * * * * * *
|
Terug naar het thuisblad